BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN

Objektif
Mengurus dan menyelaras tindakan-tindakan yang perlu dilakukan berkaitan dengan pentadbiran, personal, pusat sumber, kewangan dan penyelenggaraan stor diurus dengan sistematik dan terkini.

 
Unit Perkhidmatan dan Pentadbiran
• Mengawal dan menyelaras perbelanjaan Institut. 
• Menguruskan urusan pengesahan dalam lantikan, pengesahan jawatan dan pemberian taraf berpencen untuk semua kakitangan. 
• Penyelenggaraan stor pusat ILP Arumugam Pillai termasuk memesan, menerima dan menyelenggara barang di stor.
• Menguruskan semua jenis cuti berdasarkan Perintah Am Bab C. 
• Menguruskan peperiksaan perkhidmatan dan jabatan bagi semua kakitangan. 
• Mengurus Laporan Nilaian Prestasi Tahunan kakitangan. 
• Menyelaras urusan latihan kakitangan. 
• Menguruskan Tatatertib kakitangan. 
• Menguruskan penyediaan laporan sulit.
• Mengendalikan hal berkaitan kuarters kakitangan institut.
• Mengurus keperluan kenderaan jabatan.
• Menguruskan urusan menyewa premis dan kemudahan institut.
• Menguruskan aktiviti keluar/masuk pelajar-pelajar asrama.
• Menguruskan hal berkaitan dengan penginapan di asrama dan bilik pensyarah jemputan.
 
Unit Kewangan
• Mengawal dan menyelaras perbelanjaan Institut. 
• Mengurus penyediaan Anggaran Belanjawan Institut. 
• Menyedia laporan-laporan kewangan dan perakauanan bulanan dan tahunan. 
• Menyedia penyata-penyata penyesuaian untuk belanja mengurus, pembangunan, Akaun Amanah dan Akaun Deposit. 
• Bertanggungjawab di dalam mengawal dan mematuhi pemerhatian Ketua Audit Negara.